Annick de Souzenelle
La paraula al cor del cos
Converses amb Jean Mouttapa
Traducció del francès de Josep Maria Gregori i Cifré i Maria Cristina Vilardell i Jové
Annick de Souzenelle va decidir un dia oblidar totes les interpretacions reductores, banals i moralistes de la Bíblia i rellegir el Llibre sagrat sense sacrificar la intel·ligència a l’altar de la fe, sense tabús ni aclucalls; llavors el va redescobrir, a la llum de les mil riqueses semàntiques de la llengua hebraica i dels principis fonamentals de la psicologia de les profunditats, i va intentar penetrar-lo com hauria escoltat la veu del seu propi mestre interior. Al mateix temps, restablint el lligam amb la veu reial del mite, es posà a rellegir el món exterior, el cos de l’Home i els seus símbols com un Llibre diví. A partir d’aquí, començà a treballar.
Sense ser sospitosa de segones intencions moralistes, és una de les poques dones de fe capaç de parlar a tots els que preocupa el pretès «retorn amb força del que és religiós» amb què ens inflen el cap, i que sovint s’assembla més aviat a l’última batalla dels benpensants. Aliena a aquest exotisme espiritualista que floreix en el nostre temps, s’adreça també als que tenen el pressentiment de la urgència d’una renovació espiritual —o, simplement i humilment, d’una renovació humana—, als quals, però, desplauen les modes dubtoses que desprenen una flaire d’irracional i misteriós.
Annick de Souzenelle (Meaulle, Bretanya, 1922 – Chalonnes-sur-Loire, 2024) matemàtica de formació, és una de les veus contemporànies més reconegudes en el camp de la recerca interior. Procedent del catolicisme, el 1958 es va convertir a l’ortodòxia. La càbala jueva, la psicologia junguiana i la filologia són algunes de les seves fonts i eines de treball. La seva obra basteix ponts entre el judaisme i el cristianisme, sense negligir la mitologia i el simbolisme.
La Bíblia ha centrat bona part de les seves recerques. Entre les seves obres destaquen Le symbolisme du corps humain (1991), L’arc et la flèche. Merveilles de l’Éros (2001; edició catalana amb el títol L’arc i la fletxa. Meravelles de l’Eros, Claret, 2016), Manifeste pour une mutation intérieure (2003; edició catalana amb el títol Per una mutació interior. Resposta al Manifest per la Terra de Mikhaïl Gorbatxov, Claret, 2019).
A Fragmenta ha publicat el llibre de converses amb Jean Mouttapa amb el títol La paraula al cor del cos (2022).