La cosmovisió originària maia

Tot ve i tot va al cor del cel. En la llengua maia, Huracà (Juracán) significa ‘esperit vent, tempesta i foc’, i és conegut també com “el cor del cel”. Huracà fou un dels creadors de tot el que existeix. Viu a les boirines que hi ha damunt les aigües torrencials. Huracà és el que actualment es coneix com a constel·lació d’Orió. El seu nom varia d’una nació a una altra: Hurakan, Huracán, Tohil, Bolon Tzacab i Kauil. El cor del cel, el cor de la terra i el cor de l’aire són aspectes fonamentals de la vida, pèndols de puresa dels quals parteix, on neix i on conclou tot el que existeix; per això estem juntes totes les criatures, les que respirem i les que no respirem, i formem un tot. Això és difícil d’entendre si no estem oberts a identificar-nos amb la integritat total del món, de l’univers, del cosmos; sota el concepte de multiculturalitat en tota la seva plenitud. Des d’aquest punt de vista, mirant enrere i reprenent els moments clau del passat, jo hauria de transferir el que sento, penso i sé en l’escriptura dels meus primers ancestres…, però l’escriptura maia fou esborrada. Per què va haver de ser així? Tot es remunta a l’origen dels orígens, que emmagatzemem des de fa temps a les fulles de l’amate,1 a la pedra i, sobretot, al cor; des del 13 d’agost de l’any 3114 abans de la història de Jesús o de l’inici del calendarigregorià. En nom de “Crist”, Diego de Landa va manar que tots aquells registres físics es cremessin. Amb tot, però, no van poder evita que fossin transmesos a la nostra genètica i a les forces intrínseques del nostre cor, que es van connectar a tot ritme de temps i d’espai amb els nuclis de les energies de les quals veníem i cap a les quals anem. Després de la invasió, a partir del 1492, els espanyols van intentar evitar que es fabriqués paper d’amate. Tots els intents van fracassar, però els espanyols estaven tan entossudits en la idea nècia que es tractava de llibres de bruixeria i rituals que contenien informació satànica o demoníaca, que aquells còdexs escrits van ser ràpidament condemnats pels cristians invasors, que es van dedicar a cremar- los i eliminar-los. Només tres d’aquells còdexs han perdurat fins avui (a l’Estat espanyol, a Alemanya i a França).

El sincretisme religiós que va desencadenar la “santa inquisició” en els nostres pobles es va escriure amb sang, ens va criminalitzar i va satanitzar la nostra espiritualitat. Però no la va matar. Perquè l’energia no s’acaba.

Però els esperits dels nostres ancestres, aquells que van descobrir el propòsitde l’existència en cada tancar i obrir d’ulls, coexisteixen en la gran energia que encara manté latent l’equilibri que ens sosté. Nosaltres, el poble camperol, originari, ens mantenim fidels a la nostra identitat, als nostres sentiments, als nostres llaços de pertinença cosmogònica, a les nostres energies del passat i del futur; som condescendents amb la nostra “dignitat trepitjada”, amb els nostres somnis esquerdats però molt vius, amb la nostra espiritualitat esberlada però ardent, i amb la força dels ancians, encara que estiguin lligats per una transculturació assassina que va desembarcar i ens va copejar. Oberts a una interculturalitat harmònica possible, subsistim i, amb ganes d’alliberar- nos del sotmetiment, consumem els morts i ens aixequem. Aquesta ha estat la nostra travessia. Després de la juxtaposició que ens va imposar l’anomenada “conquista”, que fou una invasió a partir de la qual se’ns va considerar “subversius” i que no s’ha acabat, va venir la nostra aflicció. Els documents històrics redactats sobre amate durant baktuns i baktuns van ser consumits pel foc voraç de la “Santa Inquisició”, que va desencadenar el sincretisme religiós en els nostres pobles, establerta i escrita amb sang, i que ens va criminalitzar i va satanitzar la nostra espiritualitat. Però no la va matar. Perquè l’energia no s’acaba.

Ens mantenim fidels a la nostra identitat, als nostres sentiments, als nostres llaços de pertinença cosmogònica, a les nostres energies del passat i del futur.

Encara ara podem respirar l’olor de l’amate cremant-se, respirem les sagetes d’amor dels nostres ancians, i és per això que estem predisposats a contemplar de manera harmònica una societat pluricultural. Sense oblidar el passat. Una societat possible, un poble de pobles, cadascun amb la seva cultura, amb la seva manera de fer justícia, de traslladar l’harmonia natural als àmbits de la salut, la saviesa, la vida. El poble de maies i de xinques, garifunes i mestissos. La Justícia és espiritual i prové de Xibalbà o Xib’alb’a. Els esperits de Xibalbà faran justícia als éssers que van sotmetre sense pietat el poble dels nostres ancestres, així és, i a aquells que mantenen aquest tall de “llinatge” pervers i criminal, esclafant durant dècades l’harmonia d’aquest poble de pobles, vivint com a explotadors exclusius, com a monarques, nobles mancats d’essència de vitalitat, però nodrits d’aristocràcies i/o obscurantismes. I això mateix s’esdevindrà a tot el planeta. Pels fets de memòria històrica (basada en la saviesa ancestral), la nostra espiritualitat camperola té com a principis la resistència i la defensa. Aquesta resistència es nodreix dels vestigis de l’harmonia que encara tenyeixen d’esperança i de llum les nostres albades, en les quals l’ens superior és l’equilibri que guarda la vitalitat per a totes les criatures.

Som un poble de pobles –maies, xinques, garifunes i mestissos–, cadascun amb la seva cultura, amb la seva manera de fer justícia, de traslladar l’harmonia natural als àmbits de la salut, la saviesa, la vida.

En el Popol-Vuh, llibre sagrat dels nostres ancestres, es diu “que tots s’aixequin, que es cridi a tothom, que no hi hagi ni un grup, ni dos, d’entre nosaltres, que es quedi enrere en relació amb els altres”. És una crida espiritual vertiginosa que clama per la consolidació de la gran nació plurinacional formada per tots els pobles. Els vint-i-dos pobles maies que som, el poble mestís, el poble garífuna i el poble xinca, que es revitalitza amb força a l’orient del nostre país, Guatemala. Des de l’any 2012 de l’any gregorià, concretament el 22 de desembre, el dia del gran Ajaw, ha començat una fase de transcendència a l’univers, un gir en el qual l’esperit dels nostres ancestres ha estat elevat per esdevenir alliberador, i per això perviu en nosaltres el pensament d’una travessia escabrosa que ha de ser consumada i que s’anomena “lluita”. Lluita camperola per la defensa de la Mare Terra, dels germans animals, per l’ànima de les deus d’aigua, el cant dels boscos, el murmuri dels éssers celestes, el recer que ens ofereix l’obscuritat de les nits, la puresa de la boira, l’esperança de la humanitat que hauria d’ajustar-se quotidianament a la possibilitat de la igualtat, no únicament al seu proïsme, sense diferència de raça i pensament, sinó que hauria d’equilibrar la seva existència amb el dret que mereix qualsevol ésser que respira i que conspira per tal de fer possible aquesta existència.

La confiança

Carlota Subirós: Directora teatral i dramaturga, i cofundadora de la companyia teatral La Perla 29. Ha dirigit Shakespeare, Txékhov, Guimerà i molts altres autors al Teatre Nacional de Catalunya, al Teatre Lliure i en moltes altres sales i festivals.

Montse Armengou: Periodista  compromesa a desvetllar  veritats incòmodes. Dirigeix i presenta documentals de recerca històrica i de temes socials i, des de 1985, treballa a Televisió de CatalunyaTV3, en els programes 30 minuts i Sense ficció.

Text i moderació: Anna Ramis

Montse Armengou: Tradicionalment, la gent es refia de la feina dels altres. Això és la base de la confiança. La confiança és bàsica per a tots. El periodisme consistia a ser cercadors d’informació, que després posàvem a disposició de la gent. Però la nostra feina ha canviat molt amb la irrupció de les xarxes. La gent pot trobar la informació per ella mateixa. I, tot i que a les xarxes hi ha informacions que no són fidedignes, als mitjans tradicionals, també.

Carlota Subirós: En el teatre, i en les arts en general, treballem de manera visible amb la punta de l’iceberg, amb allò que es veu, però sempre hi ha una base enorme que és tot allò que no es veu però que ho fonamenta tot: les motivacions, el passat, la xarxa de relacions. Allò que es veu només és un indici. Però, per darrere, o fora d’escena, hi ha tot allò que realment dona sentit al que veus. En grec, ob-skené, literalment, vol dir ‘fora d’escena’. Tradicionalment, allò que era obscè era la violència, la mort i el sexe: tot allò que era tabú. Les coses que són massa terribles per ser vistes directament passen fora d’escena.

>> Article complet a la versió en paper de Dialogal.

L’art de fabular en família

“Imagini’s que aquesta nit, mentre vostè dorm en algun lloc del món, per una estranya casualitat, allò que el preocupa, l’ofega o l’angoixa queda solucionat. I ara expliqui’m com seria la seva vida a partir de l’endemà.”

Aquesta és una intervenció terapèutica on es convida el pacient a narrar una història de la qual és el protagonista i on el problema que el preocupa queda superat. D’aquesta manera, només pel fet de narrar, la persona dona per fet que hi ha una solució i que hi ha un demà. Això facilita molt l’esperança de poder trobar una sortida als problemes. És un joc fabulatiu que ens dona esperança, ens permet obrir comprensions i descobrir altres mirades sobre el que ens succeeix.

Aquest és un dels grans tresors d’inventar històries: imaginar i jugar a viure altres vides i, d’aquesta manera, enriquir la nostra.

>> Article complet a la versió en paper de Dialogal.

El primer raig de sol

La pluja havia caigut amb força els darrers dies. La terra respirava humitat i aromes. Aquell raig de sol que per fi va treure el nas darrere dels darrers núvols era com una porta oberta a l’esperança de calma i claredat. Va fer que tot brillés, cada gota donant-se el temps de lluir el seu potencial de llum reflectida. Cada bri d’herba, cada floreta, cada pètal, tota pedra i totes les branques, fins i tot les seques i les cobertes de molsa i líquens.

Tot brillava sota el primer raig de sol, com un món nou per estrenar sorgit de la foscor humida.

Els meus ulls s’ompliren d’una emoció profunda en veure la joia del món en tota la seva esplendor.

Mai no havia vist aquell món.

Vaig caminar descalça per la terra coberta de flors i tolls brillants com miralls. Trepitjava els núvols a cada pas.

El cel per fi era aquí i ara, en cada cosa, en cada gest. Sense distància fictícia ni enganyosa.

Tota cosa era al seu lloc. Jo també.

Cada forma, un misteri desvelat.

El sol va seguir escalfant i, a poc a poc, els llums es van anar atenuant. Tan sols brillaven al meu interior, i allà mai no es podien apagar.

L’experiència interior, la més subjectiva, la certesa de quelcom que no té nom ni cal que en tingui, m’havia corprès. No tenia explicació ni tampoc la necessitava. Ni justificació. La meva pròpia ment volia, per moments, fer una anàlisi que d’altra banda em semblava inapropiada. Vaig sostenir els embats dels dubtes. I vaig poder fer-ho perquè sabia que l’experiència havia estat transformadora i que mai més no podré mirar la pluja i el sol, el bri d’herba i les petites coses i els gestos de la gent, sense veure-hi l’Essencial.

Tot és tan simple, que se’ns escapa constantment.

Estat i Religió: amistats perilloses

Final feliç

Caminava d’esma. A pas lent, feixuc. Amb la motxilla plena de trastos. Sense gairebé ni adonar-me’n, vaig trobar-me a dalt de tot del precipici. Just en el punt on els peus es balancegen entre la terra i el buit. Exactament allà on l’abisme pretén absorbir-te sense contemplacions.

Per sort (o deliberadament), els precipicis quotidians són com els de les pel·lícules amb final feliç: sempre hi ha mans disposades a ajudar-te i branques on agafar-se. I és recomanable fer-ne ús. De totes les amarres possibles, n’hi ha dues que són, em sembla, més segures que la resta. Es tracta de la confiança i del sentit de l’humor.

Confiar en si mateix, en les altres persones i en allò que esdevindrà resulta imprescindible en temps d’incertesa. No parlo d’una confiança cega, absent de límits, sinó d’aquella que parteix del rigor amb un mateix que es veu reflectit en els altres. Hi ha, alhora, la confiança en allò altre menys tangible a què cadascú posa un nom diferent. Es tracta de la mare de totes les altres confiances: aquella que és útil per a tot perquè no serveix ni pot ser aprofitada o manipulada per a res en particular; és una confiança gratuïta en una realitat sense forma; l’única que, a aquells que la tenen, els dona plenitud. Sense confiança, qualsevol branca, per més fort que t’hi aferris, es podrirà o s’esqueixarà.

Si confiar és imprescindible, especialment en temps de crisi, l’humor esdevé igual d’important. No ha existit mai una cultura humana sense sentit de l’humor. L’humor, la rialla que sovint dona la mà a la creativitat i a la fabulació, permet donar una sortida quan no hi ha sortida possible; ofereix un punt de vista nou. El riure fa possible que imaginem un món diferent del que estem vivint. En un instant, mantenint les condicions de partida, el sentit de l’humor ens permet tenir una experiència inèdita. De fet, sovint, el riure esdevé una manera de sobreviure.

“L’experiència de la comicitat és una promesa de redempció”, va escriure Peter Berger. I “el sentit de l’humor és el sentit de l’amor”, em va dir un bon confident. Perquè el riure compartit ens fa còmplices, més amics. Posem-hi humor, doncs, que això de viure és una cosa molt seriosa.

 

Clara Fons i Duocastella
Directora de Dialogal

Nadia Ghulam

Un lloc per fer silenci

A Kabul, a la falda de la muntanya, i, a Catalunya, al costat del mar.

Un moment sagrat

El moment en què escolto els meus professors quan ensenyen.

La paraula que m’agrada més

Llibertat.

Què m’indigna

La falta de formació i coneixement.

Què em motiva

Aprendre, adquirir coneixement.

Una lectura que m’ajuda  

Els contes.

Una música 

La música tradicional de l’Afganistan i de l’índia.

Una olor agradable

La d’arròs amb comí.

Un lema que m’inspira

“Tu pots.”

Déu?

Llum, saviesa, coneixement.

Una imatge 

Les estrelles en el cel.

Un do/habilitat que posseeixo

Pensar sempre de seguir endavant; penso que després de cada nit hi ha un dia.

Un mestre

La mare.

La mort és…

La llei de la vida.

El meu desig profund

Pau per al món i pau al meu país, l’Afganistan.

Viure en comunitat. La unió fa la força

Conxi Plaza té quaranta-vuit anys i viu des de l’any 2013 a Granyena de Segarra (Lleida), en una comunitat que és llar d’acollida i que pertany a l’associació Emaús Rural, emmarcada en el Moviment Emaús, que va ser fundat després de la Segona Guerra Mundial per Henri Antoine Grouès, conegut com l’Abbé Pierre. La Llar està ubicada a l’hostatgeria de l’ermita de Santa Maria del Camí, un nom que sembla fet a mida per a una comunitat que acull totes aquelles persones que, llençades als marges, volen recuperar el camí de la dignitat.

D’on neix aquest desig de fer comunitat?

–És un anhel que tinc des de ben jove. La meva primera experiència va ser a Can Banús, que és una casa d’acollida de malalts de sida. Hi vaig entrar quan tenia vint-i-sis anys i n’hi vaig viure dotze. Amb el temps, el projecte comunitari va anar disminuint i me’n vaig anar dos anys a Chiapas. En tornar, em van convidar a viure a la comunitat dels Drapaires d’Emaús, a Sabadell. Allà vaig conèixer el que ara és el meu home, en Miquel. Hi vam viure el nostre primer any de parella i allà va néixer la nostra primera filla. Junts vam seguir buscant espais de vida comunitària, al costat dels més febles i en un entorn rural, i vam acabar aquí. Per mi, el tema comunitari és prioritari per viure humanament. És com jo entenc l’Evangeli. Aquesta “selva” on cadascú va a la seva no m’agrada, crec que és contrària a la nostra essència humana. Ens preocupem per tenir diners i seguretats, i jo crec que l’autèntica assegurança de vida és la comunitat, és tenir gent al teu costat, perquè podem sobreviure si ens ajuntem.

I per què justament en un entorn rural?

–El desig de viure més a prop de la terra se’m va despertar a Chiapas, on vaig estar vivint amb les comunitats indígenes. Allà vaig descobrir que un dels errors que hem comès com a humanitat és el d’allunyar-nos de la terra. L’espiritualitat està molt lligada al camp, perquè aquí sorgeixen uns valors i tens uns aprenentatges que a la ciutat són molt difícils. Chiapas va ser una realitat que em va enganxar molt, i també em vaig plantejar de quedar-m’hi, però ells mateixos em deien que no podia abandonar el meu poble. I és veritat, perquè els qui estem malament som nosaltres; ells viuen en condicions materials molt dures, però humanament estan molt millor que nosaltres.

Toledo: bons propòsits

Toledo s’ha consolidat com la millor destinació turística per aproximar-se a “l’Espanya de les tres cultures”. Així es coneix l’etapa històrica on van conviure cristians catòlics, musulmans i jueus durant l’Edat Mitjana. Fa tres dècades, la Unesco va declarar el nucli antic de la ciutat com a Patrimoni de la Humanitat, i l’any 1994 la Universitat de Castella-la Manxa va decidir recuperar l’antiga Escola de Traductors per promoure punts de connexió entre les llengües que es parlen al Mediterrani.

Més enllà del turisme, just abans de l’estiu, el govern de Castella-la Manxa va presentar al Parlament regional una proposta d’“Acord estratègic per a la pau i la convivència” que té tres pilars: crear un observatori sobre drets humans, adoptar llibres d’estil a l’Administració pública per donar més visibilitat a la diversitat i constituir un fòrum anual de diàleg interreligiós.

La Federación de Comunidades Judías de España (FCJE) creu que s’ha d’anar més enllà, i per això demana un gest a l’Església catòlica: la “devolució simbòlica” de Santa María la Blanca, una antiga sinagoga que fou cristianitzada i que és un dels principals monuments d’art religiós de la ciutat, juntament amb la Catedral i la parròquia de Santo Tomé, on hi ha una de les pintures més cèlebres d’El Greco, El entierro del conde de Orgaz. Construïda a finals del segle xii, és una de les millors mostres de l’art mudèjar a la Península. El 1411, després d’un pogrom, es va convertir en una església per indicació de sant Vicent Ferrer. L’any 1492, els Reis Catòlics van decretar l’expulsió de tots els jueus de la Península.

L’edifici va tenir usos religiosos fins al segle xviii, quan va passar a mans de l’Estat, que el va fer servir com a caserna i magatzem. L’any 1939, Franco el va cedir a una parròquia local, i fa pocs anys va passar a dependre directament de l’Arquebisbat de Toledo. Aquesta institució recorda que l’edifici no té usos religiosos: fou dessacralitzat i no s’hi pot fer missa. Acull una exposició on en un dels panells es fa referència al passat jueu de la construcció, però el director del Museu Sefardita de Toledo, Santiago Palomero, considera que la informació que es proporciona al visitant és “pobra”.

La petició que fa la comunitat jueva a Toledo és molt semblant a una demanda que van fer els seus homòlegs a Palerm (Sicília) a la jerarquia eclesiàstica local, i, en aquest cas, la iniciativa va prosperar. D’aquesta manera, els jueus de la ciutat han aconseguit poder fer els cultes en una sala annexa a un temple catòlic que es va construir on hi havia hagut l’antiga sinagoga, que fou destruïda després de l’expulsió dels jueus, que tingué lloc el mateix any que la de Toledo.

 

Per a més informació:

http://www.toledomonumental.com/

La terra dels blancs (Gagandeep Singh Khalsa)

La càmera de fotos

L’any que en vaig complir sis o set, no ho recordo, el meu oncle em va fer cinc regals: una samarreta amb el meu nom, una gorra, un bolígraf, una harmònica i una càmera de fotografiar. Als anys noranta no era normal tenir càmera de fotos, i menys a la meva edat. Però el meu oncle, que vivia a Anglaterra, me l’havia comprat allà. Des que vaig tenir la càmera, sempre que anava al gurdwara l’agafava. Sabia que al temple hi trobaria algun turista blanc per fotografiar. Em feia il·lusió veure persones blanques. M’agradaven els blancs. M’agradaven molt.

Vivia a Amritsar, a quinze minuts de l’Harmandir Sahib, el Temple Daurat, el gurdwara sagrat dels sikhs. És tot d’or, per dins i per fora, per això el visita tanta gent. Té quatre portes perquè qualsevol persona de qualsevol religió i de qualsevol part del món hi pugui entrar. És molt bonic. Disposa d’un menjador on  mengen gratuïtament més de vint mil persones cada dia; totes en fila, assegudes a terra com a símbol d’igualtat. No hi ha diferències entre rics i pobres. M’agrada dir que al Temple Daurat hi pots trobar aliment per al cos i per a l’ànima les vint-i-quatre hores del dia cada dia de l’any.

La meva mare, Surinder Kaur, feia menjar per portar al gurdwara. Érem –som− una família benestant. El meu pare, Palwinder Singh, era el propietari de la fàbrica de gel més gran de la ciutat. I al costat de la fàbrica hi tenia una altra fàbrica, de mobles, i una botiga on els venia. A més a més, comprava camps grans o solars on construïa cases, i després els revenia. Vivíem d’aquests negocis.

Els infants responen

#70 Què et fa por?


ADONIS,
13 anys

“Que a la nit em parin pel carrer i m’intimidin amb un ganivet. Em fan por els drogoaddictes i els borratxos, els escarabats i les aranyes i quedar-me en blanc en un concert de piano.”

 

 

 

NOA, 6 anys

“Què em fa por? Si no tinc por de res, jo!”

 

 

 

IVET, 8 anys

“Quan era petita em feien por els fantasmes i els monstres. Ara em fa molta por quan somio coses dolentes, perquè quan somio una cosa molt dolenta hi penso una o dues setmanes i llavors pateixo molt.”

 

 

 

 

#69 Quina és, per a tu, la cosa més bonica del món?

 

AINA, 11 anys

“La cosa més bonica del món és el soroll del mar, perquè em relaxa i em recorda bons moments.”

 

 

 

MAX, 11 anys

“El més bonic del món és la meva família… i la vida!”

 

 

 

CLARA, 9 anys

“La cosa més bonica del món és estimar i sentir-se estimat, perquè et dona força per superar qualsevol dificultat.”

 

 

 

 

#68 Què vol dir “fer silenci”? 

 

OT, 9 anys

“Per a mi, fer silenci és estar tranquil i imaginar-me que no tinc res al meu voltant.”

 

 

 

ISSAC, 11 anys

“És com si fossis un ordinador que sempre té molts cables connectats: parlar, pensar, moure’t… Aleshores tu et concentres i és com si expulsessis l’USB i acabes en silenci.”

 

 

 

LOTA, 11 anys

“Silenci és un moment de pau i tranquil·litat. Un moment per retrobar-me.”

 

 

 

 

#67 Què vol dir “perdonar”? 

 

ALEX, 8 anys

“Perdonar quan algú ens ha fet mal o s’ha equivocat ens fa sentir bé. Perdonar és molt bo. Perdonar és guai.”

 

 

 

ANNA, 10 anys

“Quan estàs enfadat amb algú, perdonar és deixar-ho passar i continuar sent amics i fer-ho tot com abans.”

 

 

 

PERE, 11 anys

“Perdonar és ajudar la gent que ha fet alguna cosa malament, és donar una altra oportunitat.”

 

 

 

 

#66 Què vol dir “contemplar”? 

 

MIRANDA, 11 anys

“Contemplar és mirar tranquil.lament el teu entorn i disfrutar del que estàs veient.”

 

 

 

MARC, 12 anys

“La contemplació és una cosa molt bonica, molt espiritual. És veure postes de sol, mirar la lluna, observar animals…”

 

 

 

PAU, 8 anys

“Per mi contemplar vol dir mirar les coses d’una manera diferent. Per exemple, pots observar amb els ulls tancats, fent servir les orelles i el nas.”

 

 

 

#65 Què és, per a tu, la creativitat? 

 

IAN, 7 anys

Per a mi, la creativitat és crear coses. Els ar tistes i els pintors, de vegades, fan una taca i, segons el que veuen a la taca, dibuixen allò.”

 

 

 

ANXO, 11 anys

La creativitat és una explosió de la imaginació que es pot mostrar en qualsevol cosa: un llibre, un quadre, una escultura, un pastís…”

 

 

 

ANNA, 9 anys

La creativitat és tenir molta imaginació i ser molt observador. Pots inventar amb la creativitat.”

 

 

 

 

#63 Què sents quan t’enfades? 

 

CARLA, 12 anys

Quan m’enfado, sento ràbia dins del cos i intento desfogar-me, ja que després em sento malament, perquè ho acabo pagant amb la gent que estimo. També m’agradaria no enfadar-me i poder estar amb les persones que estimo sense discutir.

 

 

CARLES, 6 anys

Quan m’enfado, sento uns sentiments estranys i dolents a dins del cos. Voldria enfadar-me menys, perquè em sento malament quan em passa. Però crec que va bé enfadar-se de tant en tant, per fer marxar la ràbia que tinc al cor. Quan estic enfadat, intento respirar fondo i així em passa.

 

 

HUGO, 9 anys

Quan m’enfado, sento una mica de tristesa i ràbia. Em venen ganes de pegar a qui m’ha fet mal o m’ha fet enfadar.

 

 

 

#62 Què vol dir empatia? 

 

JÚLIA, 11 anys

Puc saber com se sent l’altra persona, em poso en la seva situació i crec que sé com podria reaccionar.

 

 

 

GUIU, 9 anys

És com posar-se al lloc de l’altre. Jo, quan em poso a la pell d’un altre, penso què li pot estar passant i quins sentiments té.

 

 

 

MARINA, 8 anys

Doncs, per exemple, si tu estàs a punt de pegar algú, has de pensar què sentiries si t’ho fessin a tu. A mi no m’agradaria gens que em peguessin.

 

 

 

#61 Què vol dir felicitat? 

MARIA, 12 anys

Per mi la felicitat és tenir molts amics, tenir una bona família i en el futur tenir una bona feina. Soc feliç quan no estic atrafegada pels deures, tinc temps per a mi i puc fer coses que m’agraden. Crec que la gent que m’envolta en general és feliç i els que no ho semblen és perquè estan massa ocupats.

 

 

GUILLEM, 10 anys

Jo soc feliç quan jugo a futbol i faig coses divertides amb la família i els meus amics. Crec que hi ha alguns rics que no són feliços perquè sembla que ho tinguin tot, però sempre volen més. En canvi, hi ha nens molt pobres d’alguns països com l’Índia que se’ls veu contents i amb ganes de cantar: semblen feliços.

 

 

 

PAU, 11 anys

La felicitat és trobar-se bé, estar content i sentir-se segur. Soc feliç quan faig coses que m’agraden i estic de bon humor. La gent que pateix, viu en guerra o passa gana no pot ser feliç. Jo soc feliç perquè m’ha tocat una família molt bona que m’ajuda molt.

 

 

 

#60 Què vol dir morir? 

 

ROGER, 9 anys

Qualsevol ésser viu que neix mor i no torna a néixer. Passa quan una persona ho perd tot, no té força, no pot fer res, està immòbil. La mort em provoca tristesa, perquè algú que ha estat amb tu molt de temps i l’aprecies, ja no el pots tornar a veure: ja no pots jugar-hi ni parlar-hi.

 

 

LUCA-FÈLIX, 12 anys

La mort és el que hi ha després de la vida. Et mors per malaltia o de vell, i llavors ja està: desapareixes del tot.

 

 

 

EVA, 7 anys

Quan et mors, és impossible ressuscitar. Penso que puges al Cel i Déu et diu com t’has portat. Si t’has portat bé, tornes a la Terra i tornes a néixer com una altra persona; si t’has portat malament, també tornes a la Terra, però molt més petit, convertit en una formiga, per exemple.

 

 

#59 Què vol dir meditació? Qui medita?

 

MARTÍ, 11 anys
“La meditació és pensar; les persones que creuen en Déu mediten i pensen que tindran respostes a preguntes que es fan.”

 

 

 

NIRMINE, 10 anys

“La gent que medita busca un lloc tranquil on pensar, com la platja. Va bé estar sol per no distreure’s.”

 

 

 

JANA, 11 anys
“Fer ommmmm. Va bé per tranquil.litzar-se i treure’s preocupacions de sobre.”

 

 

 

#58 Què vol dir acollir?

infants_responen_biel-gomez

 

BIEL, 10 anys
“Acollir és rebre una persona que et ve a veure, convidant-lo a casa teva. Però també hem d’acollir els refugiats que vénen de la guerra, per exemple , a les nostres ciutats”

 

 

infants_responen_miquel_llobera

 

MIQUEL, 12 anys

“Acollir és fer que algú se senti a casa seva quan no és a casa seva: tractar-lo bé, donar-li allò que li cal, atendre’l…”

 

 

infants_responen_ana_barcelo

 

ANNA, 10 anys
“Acollir és semblant a adoptar, com quan una família acull un nen a casa seva per oferir-li una llar i el tracta com un fill més”

 

 

 

#57 Qui són els déus? Qui és Déu?

arnau 

ARNAU, 8 anys
“Els déus són algú que la gent creu que és important per a tothom. Serveixen per fer les religions, per pensar normes i per inventar històries”.

 

 

isona

 

ISONA, 13 anys
“Els déus són els éssers o forces que van crear el món. No tenen forma d’humans i no estic segura que ara encara existeixin… potser no”.

 

 

nuria

 

NÚRIA, 7 anys
Déu? Déus? He sentit aquestes paraules, però no sé qui són. No sé si serveixen per a alguna cosa o no, ni on són. Hi crec? No ho sé…

 

 

 

Ball de gira-sols

Torna l’estiu i, amb l’estiu, la dansa als camps de gira-sols vestits amb el groc més cridaner. Segueixen el sol d’est a oest. S’inclinen buscant l’astre que els fa créixer ufanosos, dignes del ball. Quan el dia és rúfol i gris, els gira-sols deixen el seu anar i venir i es miren els uns als altres per compartir la seva energia, la seva llum.

Igual que els gira-sols, quan els núvols no ens deixen veure la llum, en aquell moment tan incòmode, sovint tan dur, va bé deixar de mirar enlaire per entregar-se al gira-sol més proper. A l’amiga, a l’amic. A aquell amb qui et confesses, amb qui et rius de tu, amb qui et saps en lloc segur. Sense deixar passar l’oportunitat, alhora, d’obrir-nos al desconegut, a l’aliè, al que ens planteja, de fet, un autèntic desafiament personal.

Perquè no es pot conèixer la llum (digues-li Déu, digues-li amor, posa-hi el nom que vulguis) si no és mitjançant l’altre. Procurant practicar allò que pregava sant Francesc:

 

[…] feu que jo no cerqui tant:
ser consolat, com consolar;
ser comprès, com comprendre;
ser estimat, com estimar.

 

Emmirallant-nos en l’altre podrem tornar a celebrar la vida. Tornar a veure la llum després de tants núvols, després de tantes pluges. Després de tot.

I, ai quan el sol es deixi veure de nou! Com més llum ens faci, com més clara sigui la direcció on cal orientar-nos, més evident es farà la nostra ombra, cosida irremeiablement a la nostra tija. Som llum i som foscor. Va bé reconèixer la part fosca que tots tenim per acceptar-la (i mantenir-la a ratlla!). Mirar-nos ben endins és el que ens permetrà, de nou, veure-hi més enllà.

Som, doncs, un nus de relacions. Amb nosaltres mateixos, amb les altres persones i amb una llum intangible. Sense relacionar-nos, no som res. Som un ball de gira-sols.

 

Clara Fons i Duocastella
Directora de Dialogal