Fragmenta Editorial posarà a la venda, les primeres setmanes de setembre, tres nous llibres: El perdó, del filòsof Vladimir Jankélévitch, D’Orfeu a Monteverdi, del musicòleg Josep Maria Gregori, i Caure del cavall, de l’escriptor i periodista Pere Antoni Pons. També recupera Monges, un llibre d’entrevistes de Laia de Ahumada.

El perdó és el setè títol que publica la Biblioteca de Pensament Contemporani, una col·lecció dirigida per Joan-Carles Mèlich que pretén crear un cànon de grans autors de la contemporaneïtat. El aquest cas, Vladimir Jankélévitch (1903-1985) fa una reflexió a fons sobre un tema crucial, on hi traça traça una complexa i apassionada distinció entre les diferents formes de perdonar. Jankélévitch, un filòsof i musicòleg de primer ordre de les lletres franceses d’origen rus, publica aquest llibre el 1967, quan a Europa es debat sobre la imprescriptibilitat dels crims del nazisme. Com assenyala Oriol Ponsatí-Murlà en el pròleg, d’una discussió jurídica, però també filosòfica. Surt a la venda el dia 4 de setembre.

El mateix dia es distribuirà també Caure del cavall, l’aportació del periodista i escriptor mallorquí Pere Antoni Pons a la sèrie «Assaltar la Bíblia». Es tracta d’un llibre d’assaig breu, escrit amb una prosa clara i intel·ligent. Partint del relat de la caiguda de Saule (després Pau) de camí a Damasc, Pons  analitza diversos aspectes de la idea de canvi personal i espiritual. ¿Hi ha cap diferència profunda, entre Saule i Pau? ¿Canviem, les persones, al llarg de la vida? ¿O simplement tenim una personalitat estable que orientem cap a objectius diferents segons les circumstàncies del moment?

La tercera novetat és D’Orfeu a Monteverdi. Assaigs sobre música, inspiració, mite i sacralitat del musicòleg i cantant Josep Maria Gregori, un llibre d’assaig àgil, documentat i llegidor amb la solvència i rigor del catedràtic i l’amenitat de l’assagista. Gregori reflexiona sobre el lligam íntim de la música amb la inspiració, la sacralitat i el pensament simbòlic. I ho fa endinsant-se en l’experiència transcendent de la creació d’alguns grans compositors, transmissors del vincle que uneix el món humà amb el món arquetipal. L’autor estudia el relat platònic de l’harmonia de les esferes i n’analitza l’aplicació als mites de les sirenes i les Muses, inspiradores dels grans relats d’Occident. Per últim, s’endinsa en la figura d’Orfeu i en l’obra que Striggio i Monteverdi van dedicar-li, i proposa una anàlisi afinada d’aquesta fita musical que conjuga so, número i paraula com a expressions d’un únic verb. El llibre es publica també en castellà. Totes dues edicions arribaran a les llibreries el 12 de setembre.

Reedició de Monges

A més, Fragmenta publicarà una nova edició del llibre d’entrevistes Monges, de la filòloga i escriptora Laia de Ahumada, recuperant un autèntic fenomen editorial, setze anys després de la seva primera edició. Es dona el cas, a més, que algunes de les monges que apareixen en aquest llibre (com Lucía Caram, Teresa Forcades o Victòria Molins) tenen avui una gran visibilitat pública que en el moment de l’entrevista no era tan notori.  Aquesta edició s’obre amb un nou pròleg escrit per Carme Riera i amb un epíleg de l’autora. Monges és un llibre de converses íntim i agosarat, que intenta trencar amb la imatge estereotipada que es té de les monges per acostar-nos a la riquesa i diversitat que viuen totes i cadascuna. Només una pregunta —«¿Quin és el teu desig profund?»— aboca totes les confidències i les fa totes diferents.

Aquesta segona edició del llibre Monges, que es posa a la venda el dia 4 de setembre, serà presentada amb un diàleg entre l’autora i la periodista i escriptora Gemma Ventura. Serà el dimecres dia 2 d’octubre a les 19 h a la Parròquia de Santa Anna – Hospital de Campanya (Carrer de Santa Anna 29, Barcelona).