L’escola de la Haru, amb text de Flavia Company i il·lustracions de Luciano Lozano, i Tao. Fragments del vell camí xinès del mestre Laozi, amb text de Manel Ollé i il·lustracions de Neus Caamaño, són les dues novetats de tardor de la col·lecció Petit Fragmenta, que arriben aquesta setmana a les llibreries.
Haru és la protagonista de la novel·la anterior de Flavia Company, publicada el 2016 per Catedral Books. Tot i que té plena autonomia i es pot entendre per si sola, L’escola de la Haru comença allà on acaba la novel·la: amb el retorn de la Haru al dojo (una escola oriental d’alt nivell on es combinen les capacitats físiques, intel·lectuals i espirituals), ara convertida en mestra. Cadascun dels quatre alumnes té un caràcter particular (hi ha molt de vanitat, orgull, timidesa, competitivitat…) que la Haru anirà ajudant a superar, amb molta subtilesa, al llarg de cinc anys. Cadascun dels nou episodis està centrat en una disciplina oriental (origami, taitxí, cal·ligrafia, meditació, tir amb arc…) i en un valor (paciència, observació, cura de la natura…). Les il·lustracions de Luciano Lozano són molt detallistes i contextuals, ja que retraten a la perfecció l’arquitectura i estètica japoneses, de les quals és un gran admirador. El seu traç fresc i naïf l’afirma com un dels il·lustradors més notables de l’actualitat. El 2016 va rebre el Premio Dragón Ilustrado pel seu llibre El podador de bonsáis, de Tres Tigres Tristes, també ambientat al Japó.
El segon àlbum, Tao, és un recull de fragments —els més visuals, concrets i comprensibles— del Llibre del Tao (o Tao te King, Daodejing), el llibre central del taoisme i el pensament xinès. Tao presenta moltes imatges de la natura que revelen qualitats que convé seguir: l’aigua (suau i forta a la vegada) o el bambú (flexible i ple de vida)…, però també dona valor a les parts buides de les coses (les portes de les cases, els gots), a allò que no té forma ni serveix per a res. Manel Ollé, professor a la Universitat Pompeu Fabra d’història i cultura xineses, n’ha traduït i adaptat el text des de l’original en xinès. NNeus Caamaño és una jove il·lustradora catalana que viu a Sevilla i que, amb el seu estil depurat, el traç naïf i una gran contenció cromàtica (només ha usat vermells, blaus i grisos), retrata de manera única i poètica la intemporalitat del Tao.
L’editora, Inês Castel-Branco, que dirigeix la col·lecció Petit Fragmenta, destaca que “aquesta immersió a l’Orient ajuda a provocar el debat i la confrontació amb els valors d’Occident, especialment amb valors que no solen ser gaire defensats en la societat actual: la senzillesa, el deixar que les coses segueixin el seu curs, la discreció, la intuïció, l’harmonia amb l’entorn, la flexibilitat de pensament, el desaferrament, el respecte, l’atenció plena…”
Com tota la resta de llibres de la col·lecció infantil de Fragmenta Editorial, han estat publicats simultàniament en català, castellà i portuguès i contenen, al final, una “Guia de lectura” adreçada als pares o educadors per ajudar a contextualitzar els temes i a aprofundir-hi amb els nens. El format molt generós (28 x 24 cm), la tipografia clara, el rigor i la qualitat estètica d’aquests llibres els converteixen en un material privilegiat per tenir a classe i a casa.