Nova sessió dels Diàlegs panikkarians
Joan-Carles Mèlich, doctor en filosofia i lletres i professor a la UAB, i Àlex Susanna, poeta i llicenciat en filologia catalana, director de l’Institut Ramon Llull, van conversar en una nova sessió dels Diàlegs panikkarians, que giren al voltant dels volums publicats fins ara de l’Opera Omnia Raimon Panikkar. Fou el dijous 13 de febrer de 2014 a les 19:00 h a les Cotxeres del Palau Robert (Pg. de Gràcia 107, Barcelona), i van parlar del llibre El ritme de l’Ésser. Les Gifford lectures (Fragmenta, 2012).
Els Diàlegs panikkarians estan organitzats per la Fundació Vivarium Raimon Panikkar, la Institució de les Lletres CatalanesiFragmenta Editorial i compten amb la col·laboració de l’Institut d’Humanitats de Barcelona i Casa Àsia. .
[Àlbum de fotos a a Facebook]
El ritme de l’Ésser. Les Gifford lectures
El llibre va publicar-se a cura de l’autor i de Milena Carrara Pavan. Coordinació de l’edició catalana: Xavier Serra. Traduccions d’Esteve Serra Arús.
Raimon Panikkar ha estat «el primer català, el primer espanyol i el primer indi» a impartir les prestigioses Gifford Lectures, l’encàrrec de les quals constitueix una mena de «Premi Nobel del pensament». Pronunciades els anys 1988-1989, el text de les lliçons va ser reelaborat durant vint anys, fins a la seva publicació en anglès pocs dies abans de la mort de l’autor. Es tracta, per tant, de l’últim gran text de Panikkar, probablement el seu llibre més important en el camp filosòfic.
Raimon Panikkar convida a superar l’escissió entre teologia i filosofia, entre mythos i logos, entre Orient i Occident, i formula amb precisió i gosadia les seves objeccions al relat científic dominant i, sobretot, a la manera com el llegeix habitualment l’actual societat tecnocientífica. Panikkar aprofundeix en les seves intuïcions sobre l’estructura triàdica o trinitària de la realitat —que comprèn el diví, l’humà i el còsmic—, cosa que el condueix a qüestionar obertament el monoteisme i a veure en l’harmonia la via oberta vers l’experiència integral del tot.