El catedràtic d’Estètica de la UPF, Amador Vega, ha presentat avui el llibre Tres poetas del exceso. La hermenéutica imposible en Eckhart, Silesius y Celan a la llibreria La Central (Mallorca 237, Barcelona).
A més de l’autor, hi ha intervingut Lluís Duch, professor emèrit de la Facultat de Ciències de la Comunicació (UAB) i monjo de l’Abadia de Montserrat.
L’acte ha estat introduït per l’editor de Fragmenta, Ignasi Moreta, i per Cláudia Kalasz, professora del Goethe Institut a Barcelona, ambdues entitats organitzadores de l’acte.
Amador Vega ha reconegut que “poques vegades he tingut ocasió de la bona i precisa lectura de Duch i Kalasz” i que “el mestre Ekhart és el gran descobriment de la meva vida i he anat trobant afinitats”, en referència a la línia que l’uneix als poetes Angelus Silesius i Paul Celan, tant distanciats en el temps. “Ekhart és original en la manera d’aproximar-se a la tradició i per això és castigat”, ha dit Vega, per qui “el patetisme de Celan és propi de les lamentacions bíbliques”.
En una sala plena, la professora Cláudia Kalasz ha afirmat que “Amador Vega ens exposa la continuïtat d’una línia que recorre segles” y s’ha preguntat si l’autor “¿no farà l’hermenèutica que ell creu impossible?”, referint-se al subtítol de l’obra.
Per la seva banda, Lluis Duch ha resumit en aquesta cita de Silesius “No sé qui sóc i no sóc el que sé” l’actitud dels tres autors glossats per Vega. “Els tres s’enfronten biogràficament al silenci de Déu i s’enfronen a allò establert”, ha dit Duch, ja que “el desert (Ekhart), l’abisme de Déu (Silesius) i les tenebres (Celan) són punts de partida d’una crisi”. “El místic lluita entre representació y presència, quan tota representació mostra absències”, ha recordat. Duch ha afirmat alhora que “aquest llibre d’Amador Vega demostra que els éssers humans som hereus”.
L’acte ha inclòs l’audició del poema “Todesfuge” de Paul Celan, recitat per ell mateix en un enregistrament antic